22 aug. 2024  ·  Regulatorisk information

Guard Therapeutics offentliggör delårsrapport för januari-juni 2024

Nedan följer en kort sammanfattning av delårsrapporten. Delårsrapporten finns tillgänglig i sin helhet som bifogat dokument samt på bolagets hemsida.

Länk till delårsrapporten: Finansiella rapporter - Guard Therapeutics

Med ”Bolaget” eller ”Guard Therapeutics” avses Guard Therapeutics International AB (publ) med organisationsnummer 556755–3226.

SAMMANFATTNING AV DELÅRSRAPPORT
Andra kvartalet, april-juni 2024
Nettoomsättning: 0 KSEK (0)
Resultat före och efter skatt: -23 874 KSEK (-32 965)
Resultat per aktie*: -2,33 SEK (-3,28)

Första halvåret, januari-juni 2024
Nettoomsättning: 0 KSEK (0)
Resultat före och efter skatt: -38 381 KSEK (-72 885)
Resultat per aktie*: -3,78 SEK (-7,24)

Soliditet**: 81% (81)
Likvida medel: 91 587 KSEK (128 253)

* Resultat per aktie före och efter utspädning: Periodens resultat dividerat med genomsnittligt antal aktier under perioden.
** Soliditet: Eget kapital i procent av balansomslutningen per den 30 juni 2024.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER I ANDRA KVARTALET

• På årsstämman i maj invaldes i enlighet med valberedningens förslag två nya ledamöter till styrelsen: Khatereh Ahmadi, chef för Search and Evaluation Business Development Europe & Middle East på MSD samt Hege Hellström, Chief Commercial Officer på Advicenne och styrelseledamot i Camurus, Vivesto och InflaRx.
  • Läkemedelsmyndigheten Health Canada godkände i början av april bolagets ansökan om att inkludera patienter i Kanada i den planerade kliniska fas 2b-studien POINTER.
  • Den vetenskapliga tidskriften American Journal of Physiology – Renal Physiology publicerade i slutet av maj en artikel som summerar viktiga prekliniska resultat av bolagets kliniska läkemedelskandidat RMC-035.
  • Styrelsen beslutade i juni, med stöd av det bemyndigande som erhölls vid årsstämman den 8 maj, att genomföra en riktad nyemssion om ca 60 MSEK till de befintliga aktieägarna Jan Ståhlberg, Stiftelsen Industrifonden, Swedbank Robur Fonder och Strand Kapitalförvaltning. Styrelsen föreslog samtidigt att genomföra en icke-garanterad företrädesemission (kompensationsemission) under det tredje kvartalet 2024 för att ge alla aktieägare möjlighet att försvara sina ägarandelar till samma villkor som i den riktade emissionen.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

• Den 3 juli hölls en extra bolagsstämma som bland annat bemyndigade styrelsen att genomföra kompensationsemissionen. Bolaget kommunicerade även preliminära tidslinjer för emissionens genomförande.
  • I början av juli kunde tilldelning av återstoden av Industrifondens allokering, ca 13 MSEK, i den riktade nyemissionen genomföras efter att investeringen godkänts av Inspektionen för strategiska produkter (”ISP”).
  • Bolaget erhöll via den europeiska ansökningsprocessen godkännanden av regulatoriska myndigheter och etiska kommittéer i Spanien, Tyskland och Tjeckien att inkludera patienter i den kliniska fas 2b-studien POINTER.