09 jan 2023  ·  Regulatorisk information

Guard Therapeutics erhåller patentgodkännande för RMC-035 i Kina

Guard Therapeutics meddelar idag att bolaget har erhållit ett godkännande från det kinesiska patentverket China National Intellectual Property Administration för sin patentansökan nr. 201780018244.4 som skyddar bolagets biologiska läkemedelskandidat RMC-035 som produkt.

Det godkända patentet meddelas officiellt som patent nr. CN 108779157 B och kommer att vara giltigt till och med 2037. Godkännandet innebär att bolagets patentportfölj och därmed den kommersiella potentialen för RMC-035 stärks ytterligare.

“Det positiva beskedet från det kinesiska patentverket innebär att Guard Therapeutics nu har erhållit patentskydd för RMC-035 på samtliga större läkemedelsmarknader runt om i världen, vilka även omfattar bland annat USA, EU och Japan. Kina bedöms vara en viktig marknad inom området akuta njurskador, och detta ger oss bästa möjliga förutsättningar inför en framtida kommersialisering av vår läkemedelskandidat”, säger Tobias Agervald, vd för Guard Therapeutics.