20 jan 2020

Guard Therapeutics erhåller godkännande från Etikprövningsmyndigheten inför den avslutande delen i fas 1a-programmet för ROSgard

Guard Therapeutics (Nasdaq First North Growth Market: GUARD) meddelar idag att bolaget erhållit godkännande från Etikprövningsmyndigheten inför den fortsatta utvärderingen av läkemedelskandidaten ROSgard i det pågående fas 1a-programmet. Som tidigare meddelats förväntar sig Guard Therapeutics att efter slutförande av fas 1a-studien kunna genomföra den första studien i patienter redan under 2020.

Läs som PDF.

Den återstående delen av fas 1a-programmet kommer att utföras i två steg. Först kommer en grupp friska försökspersoner att erhålla ROSgard i en enstaka högre dos än vad som tidigare studerats. Därefter kommer friska försökspersoner att erhålla upprepade och stigande doser av läkemedelskandidaten. Ett utökat dosintervall bedöms stärka projektets attraktivitet eftersom det ökar frihetsgraden i det fortsatta kliniska utvecklingsprogrammet.

Tobias Agervald, vd
E-post: tobias.agervald@guardtherapeutics.com

Om Guard Therapeutics
Guard Therapeutics läkemedelskandidat ROSgard™ har i flera prekliniska studier dokumenterats skydda mot cell- och organskador, inklusive akuta njurskador, genom att motverka oxidativ stress och understödja regenerativa processer. Guard Therapeutics är noterat på Nasdaq First North Growth Market Stockholm. Certified Adviser är Erik Penser Bank AB, tel. 08-463 83 00, certifiedadviser@penser.se.